050 - رد جناب القمص على ردود السيد فاضل سليمان
Created on 11/19/2010 8:15:40 PM
تنزيل الحلقة
ســـــــؤال جــــــــرئ
الحلقة الخمسون
رد جناب القمص على ردود السيد فاضل سليمان
تاريخ البث المباشر 24 يناير 2008
الاخ رشيد : نرحب بمشاهدي سؤال جرئ في كل مكان في هذه الحلقة سيكون معنا هنا في الاستوديو الاخ احمد وعلى الهاتف سيكون معنا جناب القمص زكريا بطرس مرحبا بك اخي احمد ومرحبا بك ايضا جناب القمص زكريا بطرس
القمص زكريا : مرحب بكم انتم الاتنين وبجمهوركم و بكل المشاهدين
الاخ رشيد : اشكرك هذه الحلقة هي رد على فيديوهات سجلها الاستاذ فاضل سليمان و وضعها على العديد من المواقع و تم ايضا ارسالها لنا من طرف اناس كثيرين كرسالة موجهه للبرنامج و كرد و نحن طبعا نرحب بردود الاخوة المسلمين الذين ودوا القيام بهذه المهمة بعدما صمت الشيوخ ولم نسمع لهم ردود تذكر ، للذين لم يعرفون من هو السيد فاضل سليمان يقول عن نفسه في موقعه انه درس في مدرسة سان جورج للغات التابعة للاقلية القبطية والكاثوليكية كما يقول وانه خريج كلية الهندسة بعين الشمس و يقول انه درس علوم الفقه والتفسير و يقوم ايضا بالتعريف بالاسلام في الغرب خصوصا في الولايات المتحدة الامريكية و كان مذيع لمدة اربع سنوات لبرامج سواء على الراديو او التليفزيون ايضا في الوايات المتحدة و كأسرة برنامج سؤال جرئ نرحب بالردود التي قدمها الاستاذ فاضل وها نحن نعطيعها حقها من الوقت و المناقشة سنقسم ردوده على ثلاث مقاطع طبعا الوقت لا يسمح بعرض كل ما جاء في المقاطع التي بعثها لكن سنضعها كاملة على الموقع ، الآن نعرض بالاول المقطع الاول من ردود السيد فاضل سليمان
السيد فاضل : السلام عليكم والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله الحلقة دي المقصود بها هو الرد على ما قاله القمص زكريا بطرس في رده على حلقة القاهرة اليوم اللي كان بيقدمها المذيع عمرو اديب و كان معاه ضيفه في هذه الليلة الدكتور محمد سليم العوا في هذه اليلة انا دخلت عملت مداخلة و كانت على موضوع الهجوم على الاسلام من طرف زكريا بطرس في هذه الحلقة لما عملت المداخلة بتاعتي عمرو اديب سألني عن الحالات اللي عندي قلت له احنا عندنا حوالي 20 حالة ردة و معظمها تأثروا بكلام القمص زكريا بطرس و احنا الحمد لله نجحنا في رد 9 منهم الى الاسلام وفي نفس الوقت ايضا ذكرت باللفظ اللي انا قلته انه وصل لمرحلة من السفالة انه طعن في شرف السيدة آمنة ام النبي صلى الله عليه وسلم وقلت هل يليق يا ناس ان من جاء ببراءة السيدة مريم من فوق سبع سموات بقرآن يتلى يطعن في شرف امه فكان رد من زكريا بطرس في حلقة اسمها اظن سؤال جرئ او حاجة زي كده في القناة اللي هو بيذيع عليها ، طيب تعالى بقى نتكلم على موضوع السب او الطعن في السيدة آمنة ، القمص زكريا بطرس كان عمل حلقة من ضمن الحلقات اسمها ابن من هو و استند في الطعن بتاعه في السيدة آمنة على كلام مروي في كتب التراث لا هي القرآن ولا هو صحيح البخاري ولا صحيح مسلم ولا كتاب من كتب السنة خالص لكنها كتب تراثية غير محققة ما فيش حد حقق الكلام اللي فيها صح غلط ما حدش مشي وراء الاسناد زي ما اتعمل مع البخاري ومسلم وجاب من كتاب اسمه الطبقات ابن سعد و كتاب اخر اسمه الاصابة في تميز الصحابة ، اولا عندي عدة نقاط النقطة الاولى النبي عليه الصلاة والسلام في حياته كان له اعداء كثير جدا اليهود كانوا اعداؤه الكفار عبدة الاصنام كانوا اعداؤه المنافقين كانوا اعداؤه كل هؤلاء الاعداء كانوا يريدون ان يدمروه و يدمروا هذا الدين الجديد الذي جاء واحسسهم بالخطر الشديد على سلطانهم فقالوا كل ما يمكن ان يقال على النبي صلى الله عليه وسلم قالوا كذاب قالوا ساحر قالوا مجنون قالوا كاهن قالوا كل شئ قالوا شاعر قالوا كل شئ ممكن يقال عليه لكن مافيش منهم حد طعن في نسبه ما فيش فيهم حد طعن في شرف امه ما فيش حد منهم قال عليه ابن زنا وكانت فرصة رائعة لتدمير هذا الرجل الناس اللي كانت عايشه في الوقت اللي كان فيه لم يطعن احد فيه لا ابو لهب ولا ابو جهل و لا اي حد من دول ليه بقى ما كانوش بالذكاء الشديد اللي عند الاستاذ زكريا بطرس كان مستنين فلتة عصره و معجزة زمانه زكريا بطرس علشان يكتشف هذا الاكتشاف حاجة الحقيقة يعني عجيبة أدي اول حاجة الحاجة التانية تعالوا نشوف ابو سفيان اعدى اعداء النبي وقائد قريش قال ايه في لقاؤه مع هرقل الروم بيقول ثم كان اول ما سألني عنه انه قال كيف نسبه فيكم قلت هو فينا ذو نسب ما حدش يقدر يتكلم طيب ليه عمل كده ليه لم يتهمه انه ابن زنا ليه لم يتهمه بالاتهامات دي لم يقل انه يغدر انه كذاب طول عمره لم يقل الكلام ده اسمع بقى يا زكريا يا بطرس ابو سفيان قال ايه واتعلم من ابو سفيان قال فوالله لو قد كذبت ما ردوا علي ما كانوش ابدا ها يعرفوا اني كذبت ولكني كنت امرء سيدا اتكرم على الكذب كافر بس راجل لا يكذب هو دول كفار بس رجالة ، طيب حتى اللي القرآن كشف انه ابن زنا اللي هو الوليد ابن المغيرة لما قال عتولا بعد ذلك ذميم لم يردها واتهم النبي بنفس التهمة لان هو حاجة معروفة ان ابيه اعترف به بعد 18 سنه من مولده و مع ذلك حتى هذا الرجل لم يتهم النبي و لم يتهم احد في التاريخ السيدة آمنه هذا الاتهام ادي اول نقطة
الاخ رشيد : طيب جناب القمص سمعت ما قاله الاستاذ فاضل لماذا اثرت مسألة نسب محمد هل كان هدفكم مجرد الهجوم على الاسلام
القمص زكريا : سلام و نعمة يا اخ رشيد وسلام لجميع المشاهدين وانا سعيد جدا الحقيقة من رد الاستاذ فاضل فهو تجرأ زي ما انت قلت في المقدمة في الوقت الذي فيه صمت جميع الفقهاء والعلماء و لعله اراد ان يأخذ مكانهم ويرد بغيرته عن الاسلام ، السؤال اللي بتوجهه لي عايز اقول ردا على هذا السؤال ليه انا اثرت نسب محمد وهل هدفي كان مجرد الهجوم على الاسلام اقول حاجة هل مجرد ذكر مسألة نسب محمد و التساؤل عنه يعتبر هجوما على الاسلام وان كان الامر كذلك فهل كتب التراث التي ذكرها و ذكرت هذا النسب كان هدفها الهجوم على الاسلام لو كان الامر كذلك فلماذا لم نسمع ردا على كتب التراث طوال 14 قرن من الزمان هل كان المسلمون في غفلة و لم يوقظهم سوى تساؤلاتنا وإن كان الامر كذلك فهل اكون انا المسئول عن هذه الاهانة ام كتبهم وغفلة علمائهم عن ما ذكر فيها دي ناحية ، ثم لماذا يشعر المسلمون بالتهديد و الاضطراب والخوف من مجرد توجيه اسئلة لعقيدتهم بل ويحولونها الى انها هجوم و مساسا بالخطوط الحمراء في حين اننا نحن في المسيحية تقبلنا هجوم الشيوخ والدعاة المسلمين امثال الشيخ الشعراوي والدكتور عمارة الذي طلب بإبادتنا كمسيحيين وايضا تقبلنا كتاب الدكتور النجار للكتاب المقدس وقوله عنه الكتاب المكدس واتهامات الدكتور العوا بتحريف الكتاب المقدس وغيرهم وغيرهم قابلنا كل ذلك بالردود الموضوعية دون تشنج او عصبية وهدوئنا ليس جبنا كما يتصورون ولكن هذا ما علمنا اياه الكتاب المقدس يقول مستعدين دائما لمجاوبة كل من يسألكم عن سبب الرجاء الذي فيكم بوداعة وخوف اما اثارت هذه المسألة بخصوص نسب محمد فإنه مجرد تساؤل منطقي عن حقيقة جاءت في الكتب الاسلامية وتحتاج الى دراسة موضوعية و كنت انتظر اجابة مقنعة فوجدت اتهامات متنوعة يا عزيزي الفاضل الاستاذ فاضل ارجو ان تجاوب على تساؤلاتنا بدون حساسية اني لا اهاجم ولكني اتسائل قلتها واقولها مرار و تكرار اني اتسائل و اتفضل معك المايك عزيزي الفاضل رشيد
الاخ رشيد : اشكرك جناب القمص و اتوجه بسؤالي للاخ احمد بنوع من التهكم قال ابو سفيان كان كافر بس راجل هل وده كان الدليل الوحيد تقريبا اللي قدمه على براءة مريم او على صحة نسب محمد هل يعتبر ابو سفيان حجة
الاخ احمد : الحقيقة ان الاستاذ فاضل استشهد بابي سفيان اوقع نفسه في محظور كبير قوي اولا القرآن بيقول انما المشركون نجس فإنه ياخد واحد مشرك لانه لما قال المقولة اللي استشهد بها الاستاذ فاضل كان مشرك فإنه يأخذ المقولة دي فدي في حد ذاتها معضلة الحاجة التانية المقولة الللي هو قالها صحيح هي واردة في صحيح البخاري لكن بتقول الحديث عن ابن عباس قال حدثني ابي سفيان من فيه الى فيه يعني كان بينهم هما الاثنين حكاية فهل انت تصدق ابي سفيان وهو اللي قال عنه محمد في كتاب جلال الدين السيوطي جامع المسانيد و المراسيل مسند محمد بن مسلمة رضي الله عنه قال بخصوص الهجاء حسان بن ثابت لعلقمة قال ما تهجوش علقمة لان علقمة تحدث عني بخير اما ابي سفيان ابن حرب فقد آذاني او قد قال في ما فيه
الاخ رشيد : يعني عكس الكلام اللي قيل في البخاري
الاخ احمد : نص الحديث موجود وممكن حضرته يقدر يجيب الكتاب و يشوف الحديث تاني حاجة ان ابي سفيان كان من المؤلفة قلوبهم
الاخ رشيد : المعنى علشان نبسط لبعض المشاهدين
الاخ احمد : المعنى انه كان بيندفع له علشان يفضل مسلم
الاخ رشيد : كان مرتشي يعني
الاخ احمد : كان مرتشي كان بياخد فلوس علشان يفضل مسلم حاجة كده زي ما يكون مساند سياسي
الاخ رشيد : عندك الدليل على الكلام ده
الاخ احمد : الكلام ده موجود ها تلاقيه في صحيح مسلم كتاب الزكاة باب اعطاء المؤلفة قلوبهم حدثنا محمد بن ابي عمر المكي حدثنا سفيان عن عمر عن ابن سعيد بن مسوق عن عن عن قال اعطى رسول الله ابى سفيان بن حرب صفيان ابن امي وعيين بن حصن و الاقرع بن حابس كل انسان منهم مائة من الابل واعطى عباس ابن مرداس دون ذلك
الاخ رشيد : يعني كان بيديهم مائة من الابل علشان يبقوا مسلمين
الاخ احمد : لابكام افواهم و يكونوا مسلمين دي اول حاجة تاني حاجة ان ابو سفيان طلب من محمد انه يعطيه الامارة و الولاية والتكريم بمعنى انه قال له لانك انت صهري لانه زوجه ابنته حبيبة اعطاه احب الناس اليه اللي هي بنته وقال له اطلب منك انك تخلي معاوية ابني كاتب عندك وطلب منه إمارة الجيش او إمارة القواد حتى يحارب الكفار كما حارب المسلمين وهذا ما كان ،
الاخ رشيد : يعني كان له مصلحة في الاسلام
الاخ احمد : اكيد طبعا لما نروح لسيرة ابن هشام في الجزء الرابع صفحة 26 بنلاقي فيها قصة اسلام ابو سفيان جميلة جدا ان العباس عم الرسول اخذ ابو سفيان وراه على البغلة البيضاء بتاعة محمد وراح به على المعسكر بتاع محمد الكلام ده ها نلاقيه موجود في كتاب حياة محمد
الاخ رشيد : الكلام ده معروف
الاخ احمد : عمر بن الخطاب اراد ان يقتله لان ما كانش فيه بينه مبايعة او عهد ومحمد ترك في خيمة العباس عمه حتى الصباح و لما راح له في الصباح قال له أمازلت على رأيك ألا ترى ان لا إله إلا الله قال له انا ما عنديش مشاكل ان لا إله إلا الله قال له أما زلت على عنتك ولا تقول ولا تشهد اني رسول الله فقال اما هذه فلي فيها شئ
الخ رشيد : ففي النفس منها شئ
الاخ احمد : فتقدم اليه العباس ووضع السيف على رقبته وقال ويحك يا ابا سفيان اشهد قبل ان تدق عنقك
الاخ رشيد : يعني اسلم تحت السيف طيب لو كان ابي سفيان مقتنع بنسب محمد و بأنه رسول ما كانش يعني اسلم تحت السيف
الاخ احمد : ولم يكن نفخه اسف في الكلمة ليه لان العباس عم محمد قال له يا رسول الله ان ابو سفيان رجل فخور فاعطه شيئا فعمل ايه محمد قال من دخل بيت ابي سفيان فهو آمن فمن هنا بدأ يظهره واصبح ابي سفيان من الصحابة
الاخ رشيد : طيب ابي سفيان مرتشي كان قاعد مسلم تحت الارتشاء وفي نفس الوقت كان اسلم تحت السيف ومع ذلك الاستاذ فاضل يجيبه دليل علينايعني حجة له
الاخ احمد : ما هي دي الحاجة اللي انا عايز اقولها له إذا كنت عايز تاخد سند علشان يثبت هات فعلا رجل من الرجال
الاخ رشيد : وده حديث رواه ابي سفيان نفسه كان حتى ها يمدح نفسه
الاخ احمد : مش ممكن وبعدين ده كان بين ابن العباس و بين ابي سفيان ما حدش تاني كان موجود
الاخ رشيد : طيب خليني اتوجه لجناب القمص ، هل فعلا لم يسبق كما قال الاستاذ فاضل انه لم يسبق لاحد ان طعن في نسب محمد يعني قال معلش عن حضرتك هل انت فلتة زمانك يعني انت الوحيد اللي فهمت الحكاية ، استسمحك على التعبير لكن انا اقتبس
القمص زكريا : انا رجل غلبان لا فلتة زمان ولا حاجة انا انسان يا دوب ربنا رضى انه يقبلني ويستخدمني لمجده ، هل فعلا لم يسبق لاي شخص ان طعن في نسب محمد كما يقول الاستاذ فاضل وانا بأحب الاستاذ فاضل ومبسوط ان هو مجتهد حلو قوي بس انا عايز اقول له هل قرأت يا استاذ فاضل الروايات التالية بالرغم من انك تحاول انكار مرجعيتها وده موضوع تاني احب اتكلم عليه و هو رأيه في كتب التراث احب اتكلم على الحكاية دي ها اؤجلها دلوقتي على ما اخلص السؤال ده بالرغم من كده هو تراث اسلامي لم يسبق الطعن فيه وإلا لكانوا قد حرقوه كما حرق عثمان بن عفان المصاحف ، بص بقى يا استاذ فاضل انا متأكد ان هو بيسمعنا دلوقتي في كتاب البداية والنهاية لابن كثير باب تزويج عبد المطلب بن عبد الله جزء 2 صفحة 316 يقول كده بلغ النبي ان رجالا من كلده مش من قريش يزعمون انه منهم وانهم منه فقال النبي إنا لم ننتفي من ابائنا نحن بنو نضر ابن كنانة وقال بن عباس يا رسول الله ان قريش جلسوا فتذاكروا أحسابهم و انسبائهم فجعلوا مثلك كمثل نخلة في ربوة من الارض فغضب رسول الله معنى الكلام ده ايه ، ها اجيب اراء اللي كتبوا عنه شرحوا هذا الكلام لكن عايز اجيب الشاهد التالي وفي كتاب دلائل النبوة للحافظ ابي نعيم الاصبهاني قال العباس بلغه صلعم بعض ما يقول الناس يا رسول الله ان قريشا إذا التقوا لقي بعضهم بعضا بالبشاشة وإذا لقونا لقونا بوجه لا نعرفها غضب رسول الله عند ذلك غضب شديدا اللي علقوا على الكلام ده قالوا ان رجالا من كلده و ليس من بني هاشم او قريش قالوا ان محمد من نسلهم واعترف محمد بذلك وقال نحن لا ننتفي من ابائنا وقال اهل قريش ايضا ان محمد كالنخلة في ربوة اي لا اصل له طبعا مش عارفين قصده ايه فما رأيك يا عزيزي الفاضل الاستاذ فاضل الواقعة لك ان هناك من تكلم عن نسب محمد في زمانه وفي كتبكم وارجو انك تتيح لي فرصة ان اتكلم عن رأيه في كتب التراث وانها مش محققة وان ده كلام فارغ وكده اذا اردت يعني
الاخ رشيد : نعم ها اعطيك فرصة جناب القمص لكن خليني بس اعلق شوية على الحديث الذي اوردته انه ايضا جاء في الترمزي كتاب المناقد باب ما جاء في صدم النبي قال عنه ابو عيسى هذا حديث حسن يعني قال ان قريش فتذاكروا احسابهم بينهم فجعلوا مثلك كمثل النخلة في كبوة من الارض يعني طلعت قريش كمان فلتة يعني كل قريش قالت عن محمد في هذا الحديث انه كان لا اصل له مين اللي نقل الحديث عن العباس بن عبد المطلب يعني عم محمد كان قاعد معاهم و سمع بيقولوا هذا الكلام لو كان عمه يعرف ان نسبه من عبد الله لكان هو دافع عنه قدام قريش لننتبه مين روى الحديث في الترمزي ، طيب ها نعرض الجزء الثاني من المقاطع التي بعتها الاستاذ فاضل سليمان
الاستاذ فاضل : النقطة اللي عايزين نفهمها ايها السادة المشاهدين و الامر مش محتاج ذكاء القرآن الكريم هو مائدة بيتربع عليها المسلمين و اعتنى جدا القرآن الكريم بتربية المسلمين عن الاهتمام بالجوهر و ليس بالقشور الاهتمام بالدروس المستفادة وليس بالتفاصيل التافهة اللي ممكن تكون في قصة معينة تفاصيل قد لا تنفع او تضر ولكن المهم الاهتمام بالقصة ، نتيجة التربية دي اللي تربى عليها المسلمين من عدم الاهتمام بالتفاصيل اللي ما لهاش قيمة كانت النتيجة كالآتي احداث في غاية الاهمية في التاريخ الاسلامي زي تحويل القبلة سنة ما تحولت القبلة يوم ما تحولت القبلة من المسجد الاقصى الى الكعبة المكرمة و زي ليلة الاسراء والمعراج خلي بالك ليلة الاسراء والمعراج دي الي فيها فرضت الصلاة الخمس صلوات لا نعرف لهذه الاحداث تاريخ مؤكد أما إذا نحتفل بالمولد النبوي نحتفل بيوم 27 رجب ، 15 شعبان كل الكلام ده اصلا غير مؤكد هذه التواريخ و هذا مقصود رباهم النبي عليه الصلاة والسلام على ذلك تعالى نشوف بقى جايب كلامك من كتب تراث زي ايه لا انت جايب من البخاري ولا مسلم لأ معلش انا ادافع عن القرآن وعن البخاري وعن مسلم وعن كل ما هو صحيح اما تجبلي بقى من طبقات ابن سعد و الاصابة في تميز الصحابة البداية والنهاية لابن كثير والتاريخ لابن كبير دلائل النبوة لابي نعيم الاصبهاني السيرة الحلبية سيرة ابن هشام حتى كل هذه عبارة عن حكايات لم تحقق ما فيش شئ احنا لما بنستخدمهافي التدريس بتاع المواد الدينية بنستخدمها للاستأناس انا اجيب الدليل من القرآن من السنة على اي حكم وممكن استخدم حاجة للاستناد لكن هذا الامر كل هذه الامور ليست مؤكدة ما فيش اصلا حد مشي يعمل عملية تحقيق لهذه الكتب يعني انت إذا بتفرح بأشياء وبتجيب وبتقص كلام و ما بتجيبش حتى كل الروايات اي رواية في دول صح انا ما اقدرش اقول لك ايه فيهم اللي صح ولا يهمني ايه فيهم اللي صح ، طيب ها تقول الناس دول بيعترفوا ان عندهم تناقضات في كتبهم ايوه نعترف ان عندنا تناقضات في كتب غير محققة وفي امور تافهة لا قيمة لها لا قيمة علمية ولا فائدة دعوية ولا اي شئ انا ما عنديش حاجة بتقول الكذب حلال والكذب حرام ما عنديش حاجة بتقول الديون واجبة السداد والديون غير واجبة السداد ما فيش الكلام ده لكن امور كلها انت مهتم بها لم يهتم بها الاسلام اصلا وهي تواريخ المواليد علشان نحتفل و نعمل مولد ونعمل حفلة ونعمل كريسماس لأ ما عندناش ، اتفقوا على ان رسول الله صلى الله عليه وسلم ولد يوم الاتنين من شهر ربيع الاول من عام الفيل مش انت مبسوط بدي والناس كلها بتروح تحتفل بالمولد النبوي امتى 12 ربيع الاول تسمع بقى 4 روايات مختلفة احدهما انه ولد بليلتين خلتا من ربيع الاول يعني يوم 2 ربيع الاول والثانية يوم 8 والثالثة يوم 10 والرابعة يوم 12 ايه فيهم صح الله اعلم طيب اتولد امتى بقى علشان نعمل الحفلة انا لا اعرف انت بس عامل حفلة وفرحان بالكلام ده .
الاخ رشيد : طيب جناب القمص ايه رأيك بخصوص رفض الاستاذ فاضل لكتب التراث ما في ذلك كتب السيرة و اعتبارها مجرد وسيلة للاستئناس
القمص زكريا : نعم حلو قوي هو ده بيت القصيد مش عايز اقول المثل الثاني مربض الفرس ، انا حقيقة احب الرجل ده لانه مجتهد ولانه انسان و ربنا بيحبه و بيحب كل البشر انا مش باعادي الرجل في الرد لكن انا باتهمه بالعقل الحقيقة الاستاذ فاضل تعليقه على الموضوع ده في الجزء الاول و رجع كرره في الجزء الثاني و ده يبدو لانه مفتقر الى مادة الحديث فبدأ يكرر نفسه عموما هل هذا رأيه و هذه هي كتبهم و هو حر فيما يقول و نحن نحترم كل الاراء و لكن هل هناك مرجعية علمية تثبت قوله ام انه مجرد رأي للمراوغة الجدلية و بفتقر للدليل و البرهان او انها اجتهادات شخصية ممن لا يملك الفتوى فالاستاذ فاضل سليمان الذي يفتي خارج تخصصه إذ هو المهندس في الالكترونيات كما يقول في موقعه مهندس الكترونيات ثم هل بعد 14 قرن من الزمان يأتي اليوم ليقول ان كتب التراث غير محققة ويشكك في صحتها ، فما ذنب الذين ماتوا من المسلمين في هذه الفترة الطويلة 14 قرن و هم يؤمنون بصحتها وما فيها ثم انت اليوم عزيزي الفاضل الاستاذ فاضل تقول بعدم صحة كتب التراث ومنذ زمن قريب قال الازهر بعدم صحة اسماء الله الحسنى قاموا بتغيرها رغم الاعتقاد بصحتها 14 قرن من الزمان هي عمر الاسلام وقبلها قامت جماعة القرآنين ومنهم اساتذة من الازهر بعدم صحة الاحاديث المحمدية بما فيها صحيح البخاري وصحيح مسلم اللي هو بيقول انها صحيحة و التاريخ الاسلامي يذكر الذين قالوا بعدم صحة القرآن نفسه ، يبقى ناس شككوا في الحديث وناس شككوا في القرآن وهو بيشكك في كتب التراث الجماعة الذين قالوا بعد صحة القرآن نفسه وشكوا في انه كتاب موحى به من الله وقد اطلق عليهم في التاريخ الاسلامي اسم الزنادقة ومنهم على سبيل المثال لا الحصر ما جاء في موقع تحت عنوان جولة في تراث زنادقة الاسلام بقلم الاستاذ احمد عزمي كتب ما يلي قال ان ابن الجوزي في تاريخه ان زنادقة الاسلام ثلاثة ده لحد ايام ابن الجوزي يعني الثلاثه هم ذكرهم بالاسم ابن الرواندي و ابو حيان التوحيدي وابو العلاء المعري طبعا ده اشهر من النار على العلم ده كان شاعر خطير ذاكرناه ودرسناه كلنا في المدارس لكن كان من الزنادقة الذين ينكرون القرآن و اني اضيف ايضا للقائمة والكل يعرف الذي اقوله لانه حديث الدكتور طه حسين خريج الازهر في كتاب الشعرالجاهلي وكفروه ايامها و عبد الله القصيني من السعودية وهو خريج الازهر ايضا و خشوا على موقعه اكتب بس في جوجل عبد الله القصيني واقرأ ما تراه في تشكيكه في القرآن وعدم اعترافه بصحته و لا بوحيه ، ومن المغرب الدكتور محمد عابد الجابري استاذ الفلسفة بجامعة محمد الخامس بالمغرب وغيرهم فيه ناس كتير مش ها اخد وقت البرنامج في ذكر الاسماء دي ، إذاً كلام الاستاذ فاضل عن كتب التراث انها غير محققة يضعه دون ان يدري في طابور المشككين في مصادر الاسلام لهذا اشير عليه ان يتبع المنهج العمي في التوثيق قبل ان يبدي هذه الاراء التي لن يقبلها اولى العلم من الفقهاء والمتخصصين و كان الاجدر به ان يقنع احد علماء الدين المتخصصين للقيام بواجب الرد على تساؤلتنا ام ان غيرته على الاسلام أقوى من غيرة حماة الدين عموما النتيجة من كلامه على كتب التراث و نفيها و رفضها النتيجة الواضحة الآن هي ان جميع المصادر الاسلامية من كتب التراث والسنة والقرآن حتى قد ثبت الشك فيها و عدم صحتها عند كل هؤلاء الذين ذكرنا اسمائهم كله شك بقى في الاسلام المصادر كلها مشكوك فيها يبقى ايه اللي صح في الاسلام و لما يجي يتكلم يقول ايه هو الصح انا لا اعرف ما اقدرش اقول لك و الله اعلم هي كلمة الله اعلم بقت شماعة للجهل و عدم المعرفة وعدم اليقين من الحقائق طيب ما تبحثوا وتدوروا ليه كده بس مش عارف وما اقدرش اقولك ، مأساة لكن اريد من الاستاذ فاضل وهو فاضل فعلا لانه باحث انه يلقى كل العصبيات والتحزبات ويفضي نفسه كباحث ويبحث بخلفية خالية من كل حكم مسبق و يقول يا رب اهدني وارشدني الى طريق الصواب امين شكرا جزيلا عزيزي
الاخ رشيد : اشكرك جناب القمص على تعليقك وخلينا نبدأ في اخذ بعض المكالمات بعد ذلك نرجع لتعليق الاخ احمد ، ناخد مكالمة من فرنسا سيد علي اهلا بك
علي : مساء الخير معاك علي رضا سلام رب السلام لي تحية خاصة للاخ احمد ولك اخ رشيد الموضوع لاني بعد خارج من المستشفى بسبب مشكلة صارت مع بعض احد العميان ضربنا بسبب زواج شقيقتي من شاب مسيحي هذا خارج الموضوع لكن لي تنبيه صغير متوجه بها للقس زكريا لاحظنا بوضوح ليس السكوت لكن التقية من قبل خير امة اخرجت للناس تجاه التعامل مع القس زكريا على قاعدة عدم اعطائه اهمية الرد اين كانت هذه الحكمة وهذا الهدوء قبلا اي قبل ان يبدأ القس زكريا بإخراج النصوص من الهيكل الاب زكريا إذا تسمح مطلوب منك وبإصرار وبأمر من الفادي ان تهيأ او تتلمذ مجموعة من التلاميذ بطارسة يحفظون خطاك بعد عمر مديد حتى لا يعودون جماعة الدين الاعلو الى الصياح لن نعد لهم رباط الخيل بل مجموعة اقول نيرة مطلوب تحرير المخطوفين الذين خطفوا على عبر 14 قرن اما عن فاضل سليمان إذا تسمح اخ رشيد تعليق صغير على الموضوع اتسائل لماذا ورغم العمر الطويل والمديد الذي جمع محمد مع زوجته خديجة لن يكن من الممكن بل من المستحيل ان تنزل على محمد آيات من نوع آية تحرم التبني لم يكن بمقدور محمد مثلا ان يقول لخديجة سأتزوج زوجة ابننا بأمر او بوحي من الله ماذا كانت ستقول له خديجة كانت ستقول له على مين يا ماما انا اللي عملاك هل كانت ستقبل خديخة بان يقطع زيدا ابنها يعني وترا زوجته زينب بنت جحش وينكحها محمد من بعده لم يكن على ايام خديجة آية الزواج المتعدد و ما ملكت ايمانكم وما طاب لكم من النساء لم يكن على ايام خديجة مسموح لمحمد ان يقبل هدية اي نوع من الهدايا مارية القبطية هدية وينجب منها خارج الزواج ابنا اسمه ابراهيم هل كانت خديجة ستقبل بمارية كانت سترد مارية الى ملك الحبشة مع الشكر لم يكن لمحمد ان يتزوج عائشة او يخطب عائشة بنت 6 سنوات و يدعها تكبر عند خديجة لم تقبل خديجة بهذا على ايام خديجة لم يكن ممكن ان تهب النساء نفسها لمحمد او يهدي لصفية بنت حيي المأسورة والمغتصبة و فاقدة اهلها قتلا من محمد لم يكن ممكنا ان يستولى على ذرية
الاخ رشيد : سامحني الاخ على
علي : لم يكن حتى يعطي محمد الوصفة التي يأتي الولد شبيه بامه او ابيه اي من يسبق ماء الاخر
الاخ رشيد : صدقني اخ علي فكرتك وصلت انه كان ايام خديجة لم يستطيع ان يعمل نفس الاعمال التي عملها في المدينة بعد موت خديجة اشكرك اخي علي ، اخ احمد هناك سؤال اثرني في ردود السيد فاضل قال انه الاسلام يهتم بالجوهر لا يهتم بالتفاصيل وعدم ذكره لبعض التواريخ ده كان متعمد يعني التواريخ المهمة في التاريخ الاسلامي كتحويل القبلة وغيره مثلا ليلة الاسراء وميلاد محمد ده تعمد يعني عن عمد قصده القرآن ان لا يتضمن هذه التفاصيل فهل فعلا هذا امر صادق يعني من باحث المفروض انه يكون صادق
الاخ احمد : اتمنى يكون ذلك بس هو انا عايز اقول لحضرتك حاجة و في عجالة الاستاذ فاضل قال ان القرآن لم يرد فيه تحريم الكذب ولا شئ ، لأ هو ورد فيه تحليل الكذب في التقية ان تتقوا منهم تقاة وايضا جاء في حديث صحيح ان الكذب مصرح به في حالة الحرب وفي الزواج وبين الاصلاح بين شخصان هو فاته الموضوع ده ، الموضوع التاني انهم تربوا في الاسلام على انهم لا ينظروا للتوافه لأ هم لا يعرفوا التواريخ لانهم كانوا قوم من البادية وده عن جهالة مش عن انهم لا ينظروا في الامور التافهة ولو بص في تاريخ الامم المجاورة لوجد ان عام الفيل مذكور في عدة من الامم المجاورة لشبه الجزيرة العربية لما ننظر ايضا ونقول انه ما بيهتمش بالامور او المسلمين لا يتفكروا بامور تافهة ، زي ايه ؟ امور تافهة مثلا ويسألونك عن الروح قل الروح من علم ربي وما اتيت من علم ربي إلا قليلا ما ردش المسلمين برضهلا يستطيعوا ان يتفكروا فيها ولا يقولوا ليه الروح من التفاهات ؟ رضاعة الكبير مش تفاهات ؟ الطب النبوي وشرب بول الرسول
الاخ رشيد : دي تفاهة بالنسبة لي شخصيا ليس امر مهم
الاخ احمد : انما هل الروح امر تافه هل من التفاهات ان نقول يا ايها الذين امنوا لا تسألوا عن اشياء ان تبدى لكم تسيئكم دي برضه من التفاهات
الاخ رشيد : معلش وانا نتصفح سريع للقرآن الواحد بيعرف ان القرآن ذكر بعض الامور ليس لها اهمية في اطار القصص مثلا هو ذكر سورة الكهف كدليل لم نعرضها لكن قال انه الاختلاف في عدد اهل الكهف لم يذكره القرآن عمدا لانه لا يهتم بالتفاصيل الدقيقة بل يهتم بجوهر الامور طيب لماذا ذكر مثلا في سورة النمل قالت النملة يا ايها النمل ادخلوا مساكنكم لا يحكمنكم سليمان و جنوده و هم لا يشعرون دي مش تفاهة يحكي لي ماذا قالت النملة للنمل التاني ادخلوا علشان سليمان ده ها يفدني في ايه كانسان
الاخ احمد : اصل النمل امة من الامم
الاخ رشيد : تفقد طير فقال مالي لا ارى الهدهد ام كان من الغائبين لاعذبنه عذاب شديد او لاذبحنه او ليأتيني بسلطان مبين طيب ايه الفائدة انه يذكر لي ان الهدد كان ها يمسك سليمان ويعذبه لو ما جابلوش خبر دي اشياء بالنسبة لي انا مش عايز اتهكم لكن في نفس الوقت مش عايز اجاريه لانه المفروض انه باحث صادق ، اذهب الى اي كتاب من كتب الحيث ستجد ابواب عجب لم تخطر ببالك مثلا من صحيح البخاري باب إذا نام ولم يصلي بال الشيطان في اذنه هذا باب من الابواب باب عقد الشيطان على قافية الرأس إذا لم يصلي بالليل ، إذا نودي بالصلاة ادبر الشيطان و هو يعني ستجد تفاهة التفاهات في كتب الحديث اي امة من الامم تتحدث عن اي رجل تدخل بها الحمام و ماذا تقول اي رجل تخرج بها من الحمام و ماذا تقول هل تنام على ظهرك ام على بطنك اي امة من الامم تناقش هذه التفاهات فانا اقول بالعكس يا سيد فاضل القرآن والصحيح الذي تتغنى به يعالج تفاهة التفاهات فالمرجو ان تكون صادق مع نفسك وتقول الحقيقة
الاخ احمد : بس اضافة صغيرة للي قاله الاستاذ فاضل هو تكلم على جناب القمص ابونا زكريا وقال هو ده فلتة عصره هو اللي فاهم هو اللي شايف يا استاذ فاضل الحديث الصحيح الشريف بيقول لك سيرسل الله على رأس كل قرن من يجدد للامة دينها لم يذكر انه سيكون من امة الاسلام الذي يأتي ويجدد مش يمكن القمص زكريا بطرس هو من يجدد لك دينك كي تعرف الطريق الصحيح
الاخ رشيد : خليني اخد مكالمة قبل الاسئلة سيد حيدر اهلا بك
حيدر : سلام عليكم
الاخ رشيد : سلام ونعمة كيفك ، ايه رأيك في ردود السيد فاضل كانسان شيعي
حيدر : من عبرقناتكم اود ان اوجه رسالة للجماعة المسلمين نحن كمسلمين للاسف الشديد اكتر امة اساءة لنبيها اوجه اولا رسالة للاخ فاضل بعدها رسالة لجناب القمص اولا اقول للاخ يا اخي العزيز انت مسلم الآن و انت تعرفني جيدا دعك من الاصابة وابن سعد ماذا تقول في صحيح البخاري الذي يصف الرسول صلى الله عليه وسلم عندما كان تعرى امام قوم عند الكعبة و كان يذبح للاصنام ويأكل لحم هذا في صحيح البخاري وكان يلعن و يشتم اصحابه هذا في صحيح البخاري و كان جاهلا باكثر الاحكام يعني حتى بعض الايات كان ينساها و يتذكرها بعض الصحابة هل هذه الداهية الكبرى زنى مع زوجة رجل غريب وكان تطعمه الطعام وتفلي له رأسه النوم نام اكثر من ثلاثة مرات عن صلاة الصبح كان جاهل مثلا التعديل يعني حتى في امور الدين العادية كان جاهلا بها اقول له يا اخي الكثير الكثير لا توجد امة تسئ الى نبيها مثلما نحن المسلمين لماذا نفعل ذلك لندافع عن رموز معينة انا كمسلم يجب علينا تنقية تراثنا لا ينفع ان نقول هذا في الطبقات او في هذا انت نكس رأسك ودافع عن نبيك انا نفسي كنت سنيا وركت الدين السني عندما وجدت هذا
الاخ رشيد : سيد حيدر انا لم ارى امة في حياتي تصنف الاحاديث سامحني انت رجل اعرف انك شيعي لكن رغم ذلك انا اخالفك في العقيدة لكن لم ارى امة في حياتي تصنف اي حديث على اساس انه ضعيف وحسن وصحيح الى غيره من التصنيفات الحديث إما كذب إما صح انا لا يكلمني شخص واقول له حديثك ضعيف يا إما اصدقه حديثه صح يا إما كذب إما تأخذوا كتب التراث وتقولون هذا صح إما ترموها و تقولوا هذا كذب لماذا هذه التصنيفات انا لم ارى في حياتي امر مثل هذا
حيدر : اخي العزيز المشكلة الرئيسية ليست بهذا الحديث الصحيح او غير صحيح لكن يوجد حديث صحيح عند طائفة لكن عند الطائفة الثانية كذب هذه هي المشكلة يعني عندما يقول الآن صحيح البخاري كل هذه الاحاديث في صحيح البخاري تسئ للرسول انا كمسلم لا اقبلها هو يقبل بها انا اوجه له عبر قناتكم ماذا تقول عن هذه الاشياء أتصدق ان رسول الله يذهب الى امرأة رجل غريب وينام في احضانها وتفلي له رأسه هذا في صحيح البخاري موجود هل تصدق ان رسول الله كان يذبح للوثان و الاصنام هذا في صحيح البخاري موجود و ان يشتم اصحابه
الاخ رشيد : سيد حيدر قلت ان عندك كلمة لجناب القمص ايضا قبل ان نمر لمشاهد تاني اتفضل
حيدر : اقول انا سمعت كثير من البرامج لجناب القمص احس انه في البرامج لا ينظر الى نقاط الضعف انا كمسلم والله يا اخي كثيرا لي نقاط ضعف لكن كن منصفا يعني في بحوثك دائما نقاط ضعف لا توجد طائفة بالعالم ليستلها نقاط ضعف الشئ الثاني تركز على الدين السني انت تعلم هناك العديد من الطوائف اشياء وغير اشياء يعني الدين السني ليس ان هذا الاسلام بكامله انا كمسلم نعم لكن كمان هناك اشياء لا اقبلها كمسلم
الاخ رشيد : اشكرك سيد حيدر واسئلتك سأعطيها لجناب القمص ، جناب القمص سمعت ما قاله الاخ حيدر وهو متابع واحس انه صادق مع نفسه قال لماذا تركز على نقاط الضعف في الاسلام و ايضا قال لماذا تركز على الاسلام السني فهو كشيعي يرفض هذه الامور جملة وتفصيلا اتفضل جناب القمص
القمص زكريا : شكرا جزيلا انا اولا عايز اقدر الاستاذ حيدر في تفكيره الحر وفي تعبيره الشجاع و في استنارته بيقين ، الكلام الاول اللي هو تكلم عليه بخصوص الاحاديث كلها البخاري والى اخره لانه شيعي فبيتكلم بحرية في الامور دي كلها لكن اتكلم فيما يخصني اللي هو قاله على ليه انا بأركز على نقاط الضعف في الاسلام اللي انا عايز اقوله واحد من الاتنين يا إما الاسلام من صنع بشر يا إما الاسلام من عند الله فإذا كان الاسلام من عند الله إذا ليس به نقاط ضعف لان الله كامل ولا يعطي امور ضعيفة ولكن إن كان هناك ضعف وهو يعترف بهذا الضعف وغيره يعترف بهذا الضعف واللي احنا تكلمنا عليه من خلال 200 حلقة في البرامج بتاعتنا يبقى ده اثبات و ده برضه تساؤل مني هل هو اثبات فعلا لان القرآن والاحاديث و الاسلام ليس من وحي الله طالما يحوي كل هذا الضعف وهذا التناقض و التحدي بتاع القرآن بيقول لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثير إذا اختلافات موجوده وقلناها والناسخ والمنسوخ و المحكم والمتشابه وكل هذه الامور التي تكلمنا عنها دي نقطة ، النقطة الثانية ليه بنركز على السنة ومش الشيعة ، لأ ، احنا تكلمنا عن الشيعة وهناك حلقات طويلة عن رأي الشيعة في تحريف القرآن تكلمنا و تعرضنا لاحاديث شيعية وخلافه بس هو يسمع الكل ، وبعدين سيبنا من ده كله انا عايز اخاطب ضمير الاخ حيدر ، اخي حيدر انت سامعني ؟
الاخ رشيد : هو سامعك اكيد لكن ليسمعنا على الخط في الهاتف
القمص زكريا : خسارة كبيرة قوي يا اخ رشيد يا ريت كنتم خلتوه على الخط كنت عايز اوجه له انه يطلب من ربنا فقط يقول له نور لي السكة يا رب وريني فين الصح وفين الغلط فين الحق وفين الباطل
الاخ رشيد : صدقني انا احس انه انسان صادق جناب القمص
القمص زكريا : يا ريت يا اخ حيدر وانت سامعني ارفع قلبك معي وقول له كده يا رب انا اسعى لمعرفة الحق و عايز اوصل للحق الكامل مش نصف الحق ولا حق فيه ضعفات ونقائص و شئ من الباطل اريد ان اصل الى الحق الكامل في شخصك نور قلبي يا رب وادخل حياتي و عرفني طريقك لاقبلك واعيش معك قول له انا اقبلك دلوقتي يا رب بأقبلك في قلبي مخلصا وفاديا و سيدا على حياتي انا اقبلك يا رب واقول له اشكرك لانك قبلتني ايضا هذا الكلام للاخ حيدر ولكل المشتاقين لان ينالوا حياة في كل بقاع الارض المشاهدين الآن كل واحد قدام التليفزيون عايز يعرف الحقيقة يقول له يا رب انا بافتح لك قلبي ادخل الى حياتي نور قلبي و ارشدني اليك الى الحق الحقيقي ولك كل المجد امين ، شكر لك جزيلا عزيزي رشيد و معاك المايك تاني لاستكمال المواضيع
الاخ رشيد : اشكرك خلينا ناخد مكالمة اخرى من سيد سعيد من ايطاليا اهلا بك
سعيد : يا مرحبا هناك عتاب من طرفي يا اخي تتركوني استنى ساعة ولا نصف ساعة إذا اردت اناس ان يعبر الى هذا الدين الذي تتكلمون عليه ماذا سيتبع الى المذهب البروتستانتي او الكاثوليكي ولا الماروني ولا الارثوذكسي ولا ايه هذا سؤالي اولا الثاني هناك مداخلة بسيطة على انتشار المسيحية بالسيف والحروب ذلك ابتدأ منذ ان دخل قسطنطين الى المسيحية هذا اولا ثانيا بعد قسطنطين دخلت الدولة الرومانية بنشر المسيحية بالسيف بعد ذلك جاء الصليبيين و نشروا المسيحية بالسيف في جنوب امريكا كذلك الانجليز نشروا المسيحية بكل
الاخ رشيد : خليني اسألك سيد سعيد انت قلت مثلا ان المسيحية انتشرت بالسيف ابتداء من عهد قسطنطين طيب قبل قسطنطين هل انتشرت بالسيف
سعيد : كان هناك ناس مستضعفين
الاخ رشيد : لأ قبل قسطنطين خليك من امريكا وانجلترا دي شعوب كافرة ما لناش دعوة بيها قبل قسطنطين التلاميذ مثلا الحواريين اللي بتقولوا عنهم اتباع المسيح و اللي امنوا به هل نشروا الايمان المسيحي بالسيف
سعيد : كانوا ناس مستضعفين كما يقول القمص بالنسبة للاسلام انه تقوى بمكة كان دينا مستضعفا وكانوا يكتفوا بالكلام و لكن خارج المدينة انتشر بالسيف كذلك المسيحية
الاخ رشيد : سيد سعيد هل السيد المسيح نشر رسالته بالسيف
سعيد : ليس المسيح من نشر الرسالة
الاخ رشيد : لما كان يطوف و يجول و يختار تلاميذه ويبشرهم ويتكلم لهم على الملكوت الله هل كان حامل سيف
سعيد : وهذا هل محمد كان يحمل سيف في مكة هل كان محمد سيف
الاخ رشيد : هل حمل السيف في المدينة المهم ليس فين
القمص زكريا : لو سمحت اصغي لي اخ سعيد وربنا يباركك ويكون وياك و احنا نرحب بكل الاسئلة دي القضية هي بحث المصادر نفسها هل في الكتاب المقدس آيه واحدة تحض على نشر رسالة المسيح بالسيف و هل في القرآن آيات بتذكر نشر الاسلام بالسيف احنا بنتكلم عن المصدر الرئيسي لا نتكلم عن النقاط الخاطئة بتاعة الناس مش مشكلتنا لكن
سعيد : نقاط خاطئة لان هذه الكتب و هذه المصادر 1400 سنة يعني مصادر ممكن تكون محرفة لا نعرف عنها شئ
القمص زكريا : يعبي القرآن محرف ؟ انا اتكلم عن القرآن وليس الكتب الثانية القرآن مش بيتكلم عن نشر الدين بالسيف قاتلوا الذين لا يؤمنون بالله واليوم الآخر و لايدينون بدين الحق ولا يحرمون ما حرم الله و رسوله مش دي آيات
سعيد : كل الديانات تبتدي بالسلام وتنتهي بالسيف
الاخ رشيد : لأ مش كل الديانات
سعيد : هذا هو القول الذي اريد ان اقوله المسيحية والاسلام و اليهودية حتى البوذيه حتى ديانات جنوب
القمص زكريا : ليكن لك رأيك نحن نحترم رأيك لا نجبرك على تغير رأيك
سعيد : هذا عندما تمتزج الديانة
الاخ رشيد : هل ممكن تعطي فرصة لجناب القمص للرد عليك اخ سعيد لانه فيه تداخل في الكلام لا اسمع جيدا اتفضل
القمص زكريا : شوف يا اخ سعيد انت لك رأي حر ونحن نحترم رأيك بالتأكيد كل انسان يعبر عن رأيه
سعيد : اوروبا دول ديمقراطية و الحمد لله
القمص زكريا : لا تقاطعني علشان وقت البرنامج ضيق وامامنا اشياء كثيرة إلا إذا كنت قاصد كده ده موضوع تاني قصدك تضيع وقت البرنامج لكن اسمعني ، نحن نحترم رأيك بالكامل والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية كما تقولون لكن احنا بنتكلم عزيزي عن المصدر الرئيسي لكل دين القرآن في مقابل الانجيل ده المصدر الرئيسي اللي بتقول القرآن من عند ربنا واحنا بنقول الانجيل من عند ربنا الله لا يمكن ان يناقض نفسه فهل الله في الانجيل امر بنشر المسيحية و الدين بتاعه بالسيف وفي الاسلام بينشر بالسيف و لا لأ إذا عايز اتركك مع نفسك لتفكر في هذه الامور و اتمنى انك تفتح قلبك لربنا وتقول له يا رب نور لي طريقي عرفني الصح فين بعيد عن العصبيات و بعيد عن الكبرياء و بعيد عن الدفاعيات قول له يا رب انا لنفسي ولأبديتي فين الطريق فين السكة و علشان خاطر تعرف النور قول له يا رب ادخل حياتي ونور لي حياتي ايه رأيك يا اخ سعيد
الا رشيد : اخ سعيد نعطيك فرصة اخيرة
سعيد : انا اتكلم من التاريخ انت تقول الانجيل من الله واخرون يقول البوذا من الله واخر يقول القرآن من الله ليس هذا الموضوع الموضوع كيف كان انتشار المسيحية أليس بالسيف وإذا اراد
الاخ رشيد : خليني ألخص لك انا اعطيك جملة بس ، محمد والصحابة و التابعين كلهم حملوا سيوف واجبروا الناس على اتباع الاسلام المسيح والتلاميذ و العصر الاول للمسيحية لم يحمل واحد سيف بل كل التلاميذ تقريبا ماتوا مستشهدين في سبيل عقيدتهم
الاخ سعيد : ممكن اجاوب
الاخ رشيد : اتفضل ده الفرق
سعيد : اولا الفرق بين محمد والمسيح هو ان المسيح عاش كل حياته 33 سنة يعني في الرسالة بتاعة دامت حوالي اقل من 10 سنين او 5 سنين اما محمد هو مات و عمره 63 سنة ثلاثين عام اكثر لو كان المسيح عاش لفترة اكثر من 33 سنة و كذلك كان حمل سيف
الاخ احمد : رأي حضرتك ده من التاريخ يا اخ سعيد
الاخ رشيد : ده تخمين من عندك ده لا يبنى على حقيقة خليني امر لمشاهد تاني لانه ليس عندنا وقت امامنا دقيقة لكن اعطيك فرصة تانية في حلقة قادمة ربما انشاء الرب و ان اتصلت بنا ، طيب بالنسبة للموضوع ليس امامنا الكثير لنجاوب على الموضوع لكن اعتقد ان الناس بيفهموا غلط لما يقارنوا بين ما حصل في المسيحية كتطبيق خاطئ حتى لو صح كلامه تاريخيا وبين المسيحية الحقيقية اللي نابعة من الكتاب المقدس وشخص الرب يسوع المسيح ، سأعطيك فرصة للتعليق جناب القس لكن سامحنا الآن امامنا فاصل قصير كما تعودنا بعد مضي ساعة ثم نعود بعده لتكملة هذا الحوار الشيق مع الاخ احمد و جناب القمص زكريا بطرس
بعد الفاصل
الاخ رشيد : نرحب بكم لتكملة هذه الحلقة من برنامج سؤال جرئ ، اخ احمد كان عندي لك سؤال بعجالة اتفضل
الاخ احمد : بالنسبة لانتشار المسيحية ، المسيحية انتشرت بكلمة السيد المسيح وهي كالتالي تعالوا الي يا جميع المتعبين وثقيلي الاحمال وانا اريحكم احملوا نيري عليكم وتعلموا مني لاني وديع ومتواضع القلب فتجدوا راحة لنفوسكم لان نيري هين وحملي خفيف ايضا عندما جاء العسكر ليأخذوه ليقتلوه واحد من التلاميذ حاول الدفاع عن رب المجد فاستل سيفا وقطع اذن عبد رئيس الكهنة فماذا قال له يسوع المسيح ، قال له يسوع رد سيفك الى مكانه لان كل الذين يأخذون بالسيف بالسيف يهلكون رب المجد كان سيفه سيف الكلمة ، كلمة الله هي بس السيف الحاد ذو الحدين ما فيش عندنا عنف في المسيحية رب المجد وضع حياته على الصليب ومات موته عنيفة حتى لا يكون للعنف علينا سلطان في حياتنا والتبشير ياسمه
الاخ رشيد : امين ، اطلب من المخرج ان يعرض المقطع الثالث بصراحة عندنا مواد كثيرة لعرضها في هذه الحلقة ، نطلب من المخرج ان يضع المقطع الثالث من فضلك
الاستاذ فاضل : ثالثا الحتة بقى اللي خطيرة جدا اللي انا بأقولها النبي عليه الصلاة والسلام يا ناس أليس فيكم رجلا رشيد هو اللي نقل براءة السيدة مريم الطاهرة العذراء البتول بقرآن يتلى من فوق سبع سماوات فهل يليق يا ناس ان يطعن في شرف امه وهي التي طعن في شرفها ام السيد المسيح هو الذي يبرئها يطعن في شرف امه هذا كلام يعني انت زعلان اني بأقول كلمة سفالة خلينا نتكلم في موضوع السفالة ده بعدين لكن انا احب اقول لك حاجة خليني الاول اشرح للمشاهدين مين هي السيدة مريم بالنسبة لي ، السيدة مريم بالنسبة لي هي اطهر واشرف واحب النساء الى قلبي لان القرآن شرفها رأي كبير جدا و قوي جدا عندنا في الاسلام ان السيدة مريم كانت نبية و ليس فقط صديقة فيه ناس بتعتقد اننا نخالف القرآن ، القرآن بيقول على سيدنا عيسى عليه السلام وامه صديقة تبقى صديقة لكن احنا عندنا كمان آيتين في القرآن بيقولوا على سيدنا ادريس وعلى سيدنا ابراهيم انه كان صديقا نبيا فما فيش مانع يكون الصديق نبي كمان سبحان الله الآيتين دول في سورة مريم رسالة خفية بتقول لي الصديق مكن يبقى نبي ومريم تلقت وحي عن طريق الملاك ، انا مريم بالنسبة لي نبية من النبيات نبية من انبياء الله الصالحين انت بقى بتقول هل احنا كنا محتاجين القرآن يجي علشان يبرأها طيب انت فكر معايا شوية واحدة ست راحت شوية كده ورجعت معاها طفل على كتفها ايه الشئ اللي ممكن يبرأها جاوبني ايه الحاجة اللي ممكن تبرئها حاجة واحدة بس مالهاش تاني هو ان الطفل نفسه يتكلم ويدافع عنها و هذه معجزة ليسوع المسيح لم يثبها إلا القرآن فيه معجزات يثبتها الكتاب المقدس و يثبتها القرآن ايضا زي احيائه للموتى بإذن الله شفاؤه للمرضى و لكن انه تكلم في المهد لم يثبت ذلك إلا القرآن انا بأشهد المشاهدين هذا الكلام دلوقتي هي دي المروءة الرجل اللي جاب براءة السيدة مريم الطاهرة العذراء البتول يطعن في شرف امه كده و هو اللي شهد بطهر نسب السيد يسوع المسيح يطعن في نسبه هو كده احنا عندنا اللي بيتهم حد بالزنا يجيب اربع شهود في الحاجات اللي بتفتري انت عليها انت ما عندكش شاهد ده انت امرأة ماتت من 14 قرن يا بني ادم وما عندكش ولا شاهد شوية كلام طاير في كتب غير محققة وانت بتأخذ الكلام من هنا ومن هنا و بتفسره وتاخد اللي على مزاجك بتاخد ان ابوه مات وهو في بطن امه لاتأخذ ان عنده 28 شهر بتاخد ان سيدنا حمزة اكبر باربع سنين و متاخدش سنتين على مزاجك كله وعمال تفسر و بعدين زعلان بقى من كلمة سفالة والله يا اخي انا اشهد المشاهدين هم يقولوا الحقيقة يعني انت متضايق اني اقول دي سفالة وبعدين بتقول علشان احنا مسيحيين فاحنا بندعي له ان ربنا يسامحه وسامحتني يا اخي يا ريتك ما سامحتني و ياريتك ما قلت يا ريتك ماقلت الكلام العيب ده بتسامحني على ايه عموما يا سيدي لو انت زعلان قوي خليني اقول لك انا اعلن اني اسحب هذه الكلمة واعتذر عن هذه الكلمة بشرط لنك تسحب انت ايضا هذه التهمة وتعتذر عنها وتسحبها من على موقعك كمان و لا اقول اسحب كل هجومك على الاسلام لان احنا مافيناش دي لكن على فكرة من الشيوخ اللي انا باحبهم واحترمهم جدا شيوخ احترمتهم لانهم اعلنوا ان كلامهم في اليوم الفلاني كان غلط و هم بيعتذروا عن هذا الكلام خلي عندك الشجاعة كمسيحي ما هو انت بتقول انك مسيحي فتسامحني انا مش عارف انت تعلمت من المسيح انك تطعن في النساء الشريفات و لا تعلمت من المسيح انك تبقى جرئ وقوي في الحق خليك قوي في الحق واسحب هذه التهمة و اسحبها من على الويب سايت بتاعك ثم نبدأ الحوار الهادي انا وانت قد نختلف في حاجات و نتفق في حاجات لكن في جو من الاحترام انا عايز اوجه كلامي للمشاهدين انا اشهدكم انتم شهود بيني وبينه انا ما كنتش عايز ارد عليه ابدا إلا ان وصل الامر الى حد الخطوط الحمراء فيه خطوط حمراء لا يمكن ابدا نتعداها .
الاخ رشيد : طيب جناب القمص لماذا تطعن انا احاول اتطرق الى كل نقطة تكلم فيها الاستاذ فاضل لماذا تطعن في شرف محمد وهو قد شهد ببراءة العذراء مريم
القمص زكريا : شكرا جزيلا يا استاذ رشيد و ارجو ان وقت البرنامج يتسع للرد انشاء الله ، اولا اني لا اطعن ولكني اتسائل لكن لازلت عقدة الخوف من الاسئلة هي الهاجس الاسلامي ثم ما علاقة سؤالي عن نسب محمد بحكاية تبرئة القرآن للعذراء مريم الواقع ان هناك اشكال كبير فيما قاله الاستاذ فاضل وهو لماذا انتظر الله سبع قرون حتى مجئ محمد ليبرأ العذراء حاجة تانية مسكين عزيزي الاستاذ فاضل لانك لم تقرأ الكتاب المقدس لتعرف ان الله قد برأها في التو واللحظة منذ حبلها وقبل ولادتها المسيح برأها بوحي من ملاك اتى الى يوسف الذي تشكك في داخله وقال له ان الذي حبل به فيها هو من الروح القدس ما استناش لحد ما يجي محمد وقد حمى الله عنها بالفعل قبل ظهور محمد بسبعة قرون ليه لان المرأة الزانية بحسب الشريعة اليهودية اللي عاشت في ظلها مريم كانت الزانية ترجم و اما العذراء مريم فلم ترجم كيف تدعي انها اتهمت بشرفها وانتظرت سبع قرون ليعلن القرآن براءتها و الامر الاخطر يا عزيزي رشيد في كلام الاستاذ فاضل انه كان يجب عليه ان يثبت لنا اولا ان القرآن هو وحي من عند الله حتى نقبل شهادته عن العذراء مريم حيث انه لا دليل يثبت ان القرآن موحى به من الله فكلامه هذا الذي قاله غير صحيح عزيزي الفاضل استاذ فاضل اعود فأقول ما سبق ان قلته لك جميل انك تجتهد في الردود لكن يعوزك ان تتحرى الدقة في دراسة المواضيع من كل جوانبها قبل ان تعلن رأيك فيها حتى لا تفقد مصدقيتك امين
الاخ رشيد : اشكرك جناب القمص الاخ احمد هو قال أليس فيكم رجلا رشيد اكيد فيه واحد رجل رشيد واحد
القمص زكريا : و انت رشيد اهه
الاخ رشيد : معلش ده للمزاح فقط ، نأتي للسؤال يقول يعني غريب امر الاخ فاضل و اسمعها من كتير من المسلمين نحن نعترف بالمسيح كنبي انتم لازم تعترفوا بمحمد كنبي احنا بنقول عن العذراء مريم انها بريئة فلازم انتم انتم تبرأوا وكانها تجارة يعني احنا عملنا لكم اعملوا لنا هي مش مسألة دراسة مش مسألة تحقيق يعني استغرب من هذا الامر هل فيه مسألتين عايزك ترد عليهم بسرعة إذا قدرت اولا اعتباره لمريم انها نبية وتاني شئ انه يقول ان القرآن هو الوحيد اللي ذكر الكلام في المهد وان دي الوسيلة الوحيدة لتبرئة مريم ، اتفضل
الاخ احمد : اولا بالنسبة لقوله ان مريم نبية فالعذراء مريم ليست نبية وقوله انها نبية بالنسبة له فقد خرج على رأي الجمهور والجماعة كما قال الحسن البصري قال ان لا نبوة بين النساء وفي الجن فإذا كان لا بنوة بين النساء والجن لا يمكن ان تكون مريم العذراء نبية هو يمكن بيحبها زي نبية فده رأيه الشخصي انما من واقع الاسلام مش ممكن تكون نبية
الاخ رشيد : إذاً رأي الجمهور انها ليست نبية
الاخ احمد : ليست نبية ، فهو كده خرج عن رأي الجمهور الحاجة التانية ان هو قال ان القرآن الذي اتى به محمد هو اول من برأها قدس ابونا قال هي امتى تبرأت بوحي يوحى من ملاك الرب لكن كمان لازم يعرف ان اللي هو قاله اتى في انجيل منحول من الاناجيل الغير معترف بها اسمه انجيل الطفولة
الاخ رشيد : كان قبل القرآن
الاخ احمد : كان قبل القرآن بـ 500 وكذا سنة و علشان كده انا احب اقول اجتهاد من عندي الناس اللي قالوا على محمد ان دي اساطير الاولين لانهم كانوا سمعوا بمثل هذه الاساطير في انجيل الطفولة وانجيل توما و كتابات منحولة ليس لها قيمة بالنسبة للمسيحيين ويقدر هو لو يحب يشوف الكتابات دي موجودة في حاجة اسمها مخطوطات نجع حمادي ويقدر يتطرق لها و يشوفها بالضبط
الاخ رشيد : إذا القرآن لا سباق ولا حاجة من هذه الناحية
الاخ احمد : ابدا و حكاية معجزات المسيح انه يصنع من الطين كهيئة الطير وينفخ فيه كل الكلام ده ها تلاقيها في انجيل فيليب ده برضه انجيل منحول يا ريت يتحقق القول قبل ما يبتدي يحط نفسه في مشكلة
الاخ رشيد : اشكرك اخ احمد خلينا ناخد مكالمة من المملكة العربية السعودية سيد رامي اهلا بك
رامي : كيف حالك اخ رشيد
الاخ رشيد : نشكر الرب كيفك اخي رامي
رامي : انا كويس الحمد لله ، سلام المسيح ، انا من خلفية اسلامية آمنت بالرب يسوع قبل حوالي سنة
الاخ رشيد : طيب هل ممكن تحكي لنا ازاي باختصار
رامي : بعد ما تعرفت على الشيعة انا من خلفية اسلامية تركت الاسلام تركت السنة و الشيعة حسيت ان فيه امور كتير خطأ خاصة الجهاد هو موضوع موحد بين السنة والشيعة لانه موجود في القرآن يعني انا اقتنعت بعد حسيت ان الدين اللي هو جاء من الله عملت مقارنة بين القرآن والانجيل اكتشفت ان الانجيل هو اللي صح
الاخ رشيد : وهل كيف تعيش حياتك المسيحية بتقرأ الكتاب المقدس بتصلي بتلتقي بالناس يشتركون معك في نفس المعتقد من غير ما تذكر تفاصيل
رامي : انا لحالي في البيت الوحيد المؤمن
الاخ رشيد : نصلي من اجل عائلتك ان الرب يلمس قلوبهم و يستخدمك فيهم
رامي : تعرفت على كثير متحولين في المملكة نفسها
الاخ رشيد : نشكرك من غير ما تذكر اسماء لا نريد ان نؤذي احد احنا عارفين ظروفكم
رامي : هم سمحوا لي
الاخ رشيد : احنا ها نصلي لكم والرب يقويكو ويحميكم وتكونوا شهود له في المملكة العربية السعودية ربنا يخليك استاذ رامي وربنا معك و يقويكم
رامي : عايزين صلواتكم
الاخ رشيد : نحن نطلب من كل المشاهدين في العالم انتم سمعتم الاخ رامي يطلب صلواتنا جميعا خلينا نصلي لهم لانهم فعلا يحتاجوا صلوات الجميع ، اشكرك يا اخ رامي ، تحب جناب القمص ترفع الاخوة في المملكة العربية السعودية في صلاة
القمص زكريا : بالتأكيد يا اخ رشيد ، باسم الآب والابن والروح القدس الإله الواحد امين شكرا لك يا رب على عملك في كل البلدان حتى في الاماكن التي كانت موصدة في وجه البشارة باسمك فتحتها و اقتحمتها و تخلص اسرى الرجاء شكرا لك يارب لاجل هذا العمل الالهي ان كثيرين قد تعرفوا عليك اسألك يا رب انم تثبتهم وتنميهم و تعطيهم ان يعيشوا معك في سلام وامان وخلص انت البقية التي لك في المملكة وفي غير هذه المملكة و ليتمجد اسمك القدوس حتى لا تحرم احد من نعمتك من نعمة خلاصك وفدائك والحياة الابدية و سلام القلب الكامل ولك كل المجد الى الابد امين
الاخ رشيد : خلينا ناخد مكالمة اخرى من سيد احمد من الولايات اهلا بك
احمد : سلام ونعمة اخي الحبيب رشيد
الاخ رشيد : سلام ونعمة
احمد : سلام لاخي احمد و قدس ابونا نقبل الايادي في البداية احب اعلق على موضوع الاستاذ فاضل سليمان يعني يتهم اننا نطعن او قدس ابونا طعن في نسب محمد نحن تعودنا من القرآن ان الآيات كانت تنزل على محمد ولو رجعنا الى سورة الرعد 8 الله يعلم وما تحمل كل لنثى وما تفيض الارحام و كل شئ عنده بمقدار من تفسير ابن كثير والائمة الاخرين نرى ان الحمل يستمر 4 سنوات سنتين من الاحاديث كثير يعني كان به بالاولى ان يرجع الى قرآنه هو ادعى ان لا يأتي الاحاديث العادية و لكن القرآن يقول هذا و موضوع مريم السيدة مريم و لكن انا موضوع تاني في نفس اقول له يا استاذ فاضل سليمان من هي مريم التي يتكلم عنها القرآن هل هي بنت عمرام اخت هارون ام كانت السيدة العذراء عمرها 1500 عام يعني اسئلة استغرب من هذا الانسان وكيف يأتي بهذه الردود التي ان دلت تدل على
الاخ رشيد : هل ممكن هو هناك صدى إظاهر انك تسمع التلفزيون وفي نفس الوقت تتكلم في الهاتف نرجو من كل مشاهد ينتبه لهذا الموضوع اتفضل
احمد : ايضا اقول للاستاذ فاضل اني احيه على انه افضل من ائمة المسلمين لانه استطاع ان يرد او محاولة الرد ولو كانت بائسة لكنه افضل من مشايخ الازهر او مشايخ السعودية الذين لا يستطيعون الرد على كل هذه التساؤلات يعني شئ غريب فعلاً انه يرد في البداية كان كالحمل الوديع وفي النهاية كشر عن انيابه ، هذه حالة المسلمين للأسف يعني كلنا أنا وأنت وأحمد نعرف هذا الشئ ان هذه الحقيقة السلام لكم واتمنى من الاخوة المسلمين عندما يسألوا يسألوا في الصميم
الاخ رشيد : اشكرك فعلا كان هناك امور كثيرة ذكرها الاستاذ فاضل منها هي يا أخت هرون هي يا اخا العرب وما عرضنهاش على المشاهدين ان المقصود بها اخ العرب يعني تعليق بسيط من حضرتك استاذ احمد
الاخ احمد : هو عادة احنا عندنا في الشرق الاوسط لما تحب تؤنب واحد او تدعو واحد باسمه تقول له يا ابن فلان مش يا اخو فلان او قريب علان و الآئمة معظمهم اقروا وخصوصا ائمة المذهب الظاهري اقروا ان اخت هارون يقصد بها اخت هارون وموسى وهو ما غير معقول عندنا مستطاع عند الله والله فعلها كذلك هم لا يعترضوا على ذلك
الاخ رشيد : الغريب يا اخ احمد ان اخت هارون مريم وهارون يلتقوا في اشياء كثيرة ان ابو هارون وموسى جعلوا اسمه عمرام هذا في الحديث الصحيح و في القرآن مريم ابنه عمرام فهم يشتركوا في الاب نفس الاسم للاب ان مريم ام المسيح هي بنت عمرام وهارون وموسى هم ابناء عمرام والشئ الاخر انه يا اخت هارون وهارون كان عنده اخت اسمها مريم ده يدعو للتساؤل و من حقنا نتسائل وده فعلا غلط وقع فيه القرآن فلو كان المقصود انه قال نظرا للعفة والطهارة هارون لم يشتهر بالعفة والطهارة
الاخ احمد : اعطونا دليل إذا بالعكس معظم الناس ومعظم العلماء يقولون ان اليهود يأخذون على هارون انه قد صنع لهم العجل
الاخ رشيد : ولو كان مقصود بها العفة والطهارة لكان قال يا اخت يوسف ، يوسف مثلا اشتهر بالعفة و الطهارة ولم يكن عنده اب اسمه عمرام ولم يكن عنده اخت اسمها مريم مش ها تلتبس على اي حد
الاخ احمد : ومن الاقرب يقول يا اخت داود وهو كان عبدا تواب يقول يا اخت سليمان وهو في الحكمة الكلام مش محصل بعضه ومش مضبوط
الاخ رشيد : جناب القمص قال ان اتهام اي شخص في الاسلام يحتاج لاربع شهود فلماذا قبلتم باتهام ام محمد في شرفها دون شهود
القمص زكريا : حاجة جميلة طبعا من الرجل جاب الديب من ذيله مع احترامي لشخصه و عقليته فهو مهندس الكترونيات لكن لماذا فات عليه بهذا السؤال امرا رئيسيا خطيرا و الحقيقة المثل اللي بيقول لكل جواد كبوة ولكل عالم هفوة هذا مثل صادق يقول الاستاذ فاضل ان شرط الشهود الاربعة هذا هو في الشريعة الاسلامية اي في العصر الاسلامي احنا عندنا كده فلماذا فاته ان آمنة ام محمد كانت في عصر الجاهلية عندما حبلت بمحمد فلا يطلب شهادة الاربعة شهود للحكم على المرأة بالزنا في الجاهلية كما ان تعليل ولادة امرأة بعد موت زوجها بعدة سنين في الجاهلية قد يعود الى احد انواع الزواج في العصر الجاهلي لا يعتبر زنى واحيله الى صحيح البخاري الذي يؤمن به جزء 5 صفحة 1970 و حديث رقم 4834 ما قالته عائشة عن عروة بن الزبير ان عائشة زوجة النبي اخبرته ان النطاح قصدي الزواج في الجاهلية بس انا اقرأ الكلام محرف كان على اربعة انحاء اي انواع فزواج منها زواج الناس اليوم ادي واحد وزواج اخر كان الرجل يقول لامرأته ارسلي الى فلان فاستبضعي منه ويعتزلها زوجها ولا يمسها ابدا حتى يتبين حملها من ذلك الرجل الذي تستبضع منه فكان هذا الزواج يدعى زواج الاستبضاع علشان تجيب نسل فلماذا لا يكون هذا مع آمنة وهو ليس بزنى تستبضع و زواج اخر يجتمع الرهط ما دون العشرة فيدخلون على المرأة كلهم يصيبها كلهم يصيبها فإذا حملت ووضعت ارسلت اليهم تقول هو ابنك يا فلان تسمي من احبت باسمه فيلحق به ولدها زي عمرو بن العاص والزواج الرابع يجتمع الناس الكثير مش بس عشرة يدخلون على المرأة ولا تمتنع ممن جائها ثم متى وضعت حملها جمعوا لها ثم الحقوا ولدها بالذي يرون ، يعني مش زنى حتى لو الناس كلها عملتها فلما لا يكون مثل هذا الشأن والحقوا الولد باسم عبد الله كل ده وارد امر وارد لكن مش زنى انا مش بأقول انها زنت لكن ربما نوع من انواع هذا الخلط الكبير من الزواج قد حدث طالما ان الولد اتولد بعد اربع سنين وده امر مثبت في الكتب عندهم وهو نفسه لم يقدر ان ينفيه
الاخ رشيد : اشكرك جناب القمص و ناخد مكالمة اخيرة من الاخ ساسي من فرنسا اهلا بك
ساسي : السلام عليكم اخ رشيد
الاخ رشيد : سلام لك
ساسي : قلتم إلهكم ليس إلهنا
الاخ رشيد : من ناحية صحيح نعم اتفضل
ساسي : وربكم يسوع المسيح ليس عيسى المسيح نبينا لهذا انا اقول بان يسوع الله ربكم هو خارج من امرأة
الاخ رشيد : سامحني نحن لا نسمح بهذ الكلمة هذا خروج عن الموضوع انت تريد ان ترد ما هو دفاعك موضوعنا نسب محمد لما نناقش نسب الرب يسوع المسيح و لما تتكلم عنه تتكلم باحترام ناقشه حسب المصادر المسيحية كما نناقش نسب محمد من المصادر الاسلامية لا تقول كلام انت هذا تجني منك ليس لك فيه دليل ، الآن نسب محمد اتفضل
ساسي : سأدخل في الموضوع سأعطيك دليل على ما اقول من الكتاب المقدس إذا لم اعطيك دليل بما قلته ان عيسى
الاخ رشيد : انا اقول لك نسب محمد موضوعنا كل الحلقة كان على نسب محمد
القمص زكريا : في حاجة تانية رشيد ممكن اقول عليها
ساسي : لأ خليني اتكلم يقول الرسول صلى الله عليه وسلم حقق في كل ما سمع ثانيا يكون اخر الجلال اداؤكم
الاخ رشيد : اتفضل جناب القمص تعليق اخير
القمص زكريا : بص يا رشيد الرجل ده بيعارض القرآن بتاعه لان محمد اعترف بميلاد المسيح المعجزي ونفخنا فيها من روحنا فتمثل لها بشر سويا
الاخ رشيد : لكن سامحني جناب القمص هو يقول ان عيسى المذكور في القرآن هو غير يسوع الموجود في الانجيل هذا كان قصده ، اتفضل
القمص زكريا : اه ، هذا رأيه واحنا برضه بنحترم اراء كل الناس هذا رأيه لكن ليس بالضرورة ان يكون هو الرأي السليم لان الرأي محتاج الى منهج علمي وتوثيق كتابي مش من كتب الاسلام لكن من كتب مسيحية زي انت ما قلت له تمام فإذا هذا الكلام لا يعتد به ولا يؤخذ به لانه محتاج انه يقدمه بالدليل والبرهان من الكتب المسيحية احنا يعني لما نتكلم ونتسائل عن الاسلام وعن محمد نتسائل من الكتب الاسلامية هو يعاملنا بنفس الشئ يقول عندكم الكتاب المقدس قال كذا وفي انجيل متى قال كده ويوحنا قال كده والكتاب الفلاني قال كده لكن ما يجبش كلام من دماغه
الاخ رشيد : اشكرك جناب القمص لان الوقت انتهى ونشكرك على المشاركة ونتمنى يكون لنا لقاء بك في فرصة قادمة انشاء الرب وعشنا
القمص زكريا : اشكركم واشكر محبتكم وربنا يقويكم و بنصلي من اجل اخونا الاستاذ فاضل سليمان ايضا اللي ادانا هذه الفرصة ان نتحدث معه علما ومنطقا ومنهجا مضبوط ربنا يباركك يا استاذ فاضل ويكون وياك ويباركك يا اخ رشيد وانت يا اخ احمد ويبارك جميع المشاهدين و جميع المشاركين امين
الاخ رشيد : اشكرك ، اشكرك اخي احمد حتى انت على المشاركة وعلى كل شئ قدمته في هذه الحلقة و مشاهدينا الكرام أيضاً نشكركم على المتابعة نأسف لعدم اخذ كم كبير من المكالمات لكن انا اصلي ان الجميع يعرف انه المسيح هو الاشرف المسيح هو الاطهر المسيح هو الاقدس من يقارن نفسه بالمسيح مجرد كاذب من يدعي انه اشرف من المسيح سيبقى مجرد كاذب حلقتنا القادمة عن موضوع شيق جدا الجزء الاول من بحثنا ودراستنا لموضوع الجن في الاسلام لكم مني ومن اسرة البرنامج اطيب التحيات والرب يبارككم والى اللقاء .
Please Login or register to be able to rate or comment